GästBloggare Sandra Danielson

Jag tänker mycket på attackerna i Bryssel, Sandra heter jag förresten. Jag är undersköterska och tillhör Svenska kommunalarbetareförbundet.
Jag känner ofta en känsla av oro och rädsla när jag ska åka iväg och göra fackliga saker i stora folksamlingar, exempelvis LO´s ungforum. Efter Utöya tror jag att det finns fler än jag som känner så. Det finns makter i samhället som vill sätta skräck i oss, makter som vill att vi inte ska ha ett öppet och demokratiskt samhälle.
I maj ska jag till Strasbourg på en ungdomskonferens, jag är kluven, det ska bli otroligt häftigt men samtidigt känner jag den där rädslan. Tänk om något händer? Min sambo frågade igår, ska du verkligen åka? – Jag måste sa jag. Gör jag inte detta då vinner de som vill att jag ska känna så här. Jag vill inte leva i ett samhälle där människor känner rädsla på grund av sin religion, politiska åsikt, läggning eller helt enkelt bara att få vara sig själv. Dessa frågor är så pass viktiga för mig och även arbetarrörelsen, ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE!
Även om du som läser kanske inte håller med mig idag, så tänk att en dag kanske du inte heller kommer vara värderad så högt i samhällets ögon om vi ska fortsätta peka ut människor som mer eller mindre värda?
Vi får aldrig låta terrorismen vinna över frihet och demokrati.

Kommentera

